ΠΡΩΤΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΟΝ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟ

Ο οδοντίατρος είναι μία από τις ειδικότητες την οποία ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού αποφεύγει συνήθως να επισκεφτεί λόγω φόβου. Δεν είναι λίγοι οι ασθενείς που καταφεύγουν στον οδοντίατρο, μόνο σαν λύση ανάγκης, όταν τους εμφανιστεί κάποιο οξύ πρόβλημα το οποίο χρήζει άμεσης αντιμετώπισης.

Τις περισσότερες φορές αμελούμε προβλήματα που ενδεχομένως υπάρχουν στα δόντια μας. Ακόμη και όταν υπάρξει πόνος, εφόσον αυτός δεν είναι έντονος και παρέλθει σύντομα, δεν μπαίνουμε στη διαδικασία να επισκεφτούμε τον οδοντίατρο. Πρέπει συνήθως ο πόνος που θα αισθανθούμε να είναι τόσο έντονος  ή καλύτερα ανυπόφορος, έτσι ώστε να μας αναγκάσει να επισκεφτούμε τον οδοντίατρο ως επείγον περιστατικό πλέον. Δυστυχώς τότε πλέον είναι αργά, καθώς για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, σημαίνει ότι η βλάβη είναι αρκετά προχωρημένη και μία συντηρητική θεραπεία που στο παρελθόν θα αποτελούσε την ενδεδειγμένη λύση στο πρόβλημα μας, πλέον δεν αρκεί. Οδηγούμαστε σε περισσότερο επεμβατικές θεραπείες με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται (περισσότερα ραντεβού άρα και ταλαιπωρία και το σημαντικότερο πολύ αυξημένο κόστος συγκριτικά με την αρχή).

Το πρώτο ραντεβού με τον οδοντίατρο είναι καθοριστικής σημασίας καθώς αποτελεί τη βάση μιας συνεργασίας που θα στηρίζεται στην εμπιστοσύνη, με στόχο τη φροντίδα της υγείας της στοματικής κοιλότητας.  Είναι ακριβώς αυτό στο οποίο θα δημιουργηθεί η σχέση γιατρού και ασθενούς. Αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να είναι ευκολότερο, ενώ σε άλλες όχι, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ασθενείς οι οποίοι έχουν μείνει δυσαρεστημένοι από άλλους οδοντιάτρους, πράγμα το οποίο τους κάνει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και πλέον να μην εμπιστεύονται εύκολα.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό το πρώτο ραντεβού να αποτελεί ένα ραντεβού γνωριμίας και συζήτησης προκειμένου ο ασθενής να αισθανθεί άνετα, να αποκτήσει εμπιστοσύνη προς το γιατρό του, να ξεπεράσει οποιοδήποτε φόβο ή ανησυχία έχει και να συζητήσει  τα ενδεχόμενα οδοντιατρικά προβλήματα που μπορεί να έχει. Άλλωστε ο οδοντίατρος αποτελεί μία από τις ιατρικές ειδικότητες τις οποίες δύσκολα αλλάζει κάποιος ασθενής εφόσον βέβαια είναι ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες οι οποίες του παρέχονται. Έτσι είναι πολύ σημαντικό να δημιουργηθεί από την αρχή μία σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας, έτσι ώστε ο ασθενής να αισθανθεί άνετα να συζητήσει με το γιατρό οτιδήποτε τον προβληματίζει και να δημιουργηθεί το καταλληλότερο σχέδιο θεραπείας με βάση τις ατομικές ανάγκες και τις προσδοκίες του ασθενούς.

Το πρώτο μας ενημερωτικό ραντεβού με τον ασθενή συνήθως διαρκεί γύρω στη 1 ώρα. Αυτό περιλαμβάνει μια εκτενή και ολοκληρωμένη προσέγγιση των αναγκών και των «θέλω» του ασθενούς. Είναι πολύ σημαντικό ο οδοντίατρος στο πρώτο ραντεβού να μπορέσει να καταλάβει ακριβώς ποιες είναι οι προσδοκίες του ασθενούς όσον αφορά τη θεραπεία. Οι απαιτήσεις μεταξύ των ασθενών είναι πολύ διαφορετικές και ο οδοντίατρος πρέπει να μπορέσει να καταλάβει επ’ακριβώς τι περιμένει ο ασθενής από εκείνον έτσι ώστε να του εξηγήσει τι είναι εφικτό να επιτευχθεί και τι όχι. Σε πρώτη φάση πραγματοποιείται πλήρης οδοντιατρικός κλινικός έλεγχος της στοματικής κοιλότητας. Συγκεκριμένα, ελέγχονται:

  • όλα τα μαλακά μόρια του στόματος (γλώσσα, χείλη, παρειές, υπερώα)
  • τα ούλα και το περιοδόντιο
  • τα δόντια

Είναι πολύ σημαντικό πέρα των δοντιών να εξετάζονται και οι μαλακοί ιστοί του στόματος, καθώς δεν είναι λίγα τα συστηματικά νοσήματα των οποίων οι πρώιμες εκδηλώσεις εμφανίζονται στο στόμα. Έτσι καθίσταται αναγκαίος ένας πλήρης και σωστός οδοντιατρικός έλεγχος ολόκληρης της στοματικής κοιλότητας.

Σε δεύτερη φάση γίνεται έλεγχος της κροταφογναθικής διάρθρωσης προκειμένου να εξετάσουμε αν υπάρχει κάποια δυσλειτουργία η οποία δημιουργεί προβλήματα και ενδέχεται να χρήζει θεραπευτικής αντιμετώπισης. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες οι ασθενείς παραπονούνται είτε για μειωμένη διάνοιξη του στόματός τους, είτε για πόνους στην άρθρωση. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει πάντα να εξετάζεται η λειτουργία της κροταφογναθικής διάρθρωσης και να προτείνεται η κατάλληλη ανά περίπτωση θεραπευτική αντιμετώπιση η οποία θα ανακουφίσει τον ασθενή και θα τον απαλλάξει από ενδεχόμενα προβλήματα.

Πέρα από το κομμάτι της εξέτασης, στο πρώτο ραντεβού λαμβάνουμε πλήρες σετ ενδοστοματικών φωτογραφιών. Παράλληλα, συστήνουμε στον ασθενή, εάν δεν έχει ήδη, στο επόμενο ραντεβού να έχει μαζί του μία πανοραμική ακτινογραφία η οποία σε συνδυασμό με την κλινική εξέταση θα μας βοηθήσει στο να καταλήξουμε σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο θεραπείας καθώς η πανοραμική ακτινογραφία μπορεί να απεικονίσει ενδεχόμενα προβλήματα τα οποία ο οδοντίατρος δεν μπορεί να δει στην κλινική εξέταση. Γι αυτό το λόγο, σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις κρίνεται απαραίτητο ο ασθενής να έχει μαζί του μια πρόσφατη πανοραμική ακτινογραφία. Παράλληλα, αν κριθεί αναγκαίο, λαμβάνονται και επιπρόσθετες οπισθοφατνιακές ακτινογραφίες.

Αφού ολοκληρωθούν όλα τα παραπάνω πραγματοποιείται λεπτομερής συζήτηση (τόσο σε θεραπευτικό όσο και σε αισθητικό επίπεδο) με τον ασθενή έτσι ώστε να καταλήξουμε στο καταλληλότερο σχέδιο θεραπείας με το οποίο θα είναι ικανοποιημένος.  Πάντα στο πρώτο ραντεβού ο ασθενής ενημερώνεται και για το κόστος της θεραπείας. Σε κάθε περίπτωση θα προταθούν στον ασθενή όλα τα εναλλακτικά σχέδια θεραπείας – εφόσον υπάρχουν  –  έτσι ώστε να είναι αυτός ο οποίος θα αποφασίσει τελικά για το ποιο θα επιλέξει ανάλογα με τις ανάγκες του.

Κατά αυτόν τον τρόπο ολοκληρώνεται το πρώτο ενημερωτικό ραντεβού. Ο ασθενής έχει ενημερωθεί πλήρως για όλο το σχέδιο θεραπείας καθώς και για το κόστος. Έτσι μπορούν να προγραμματιστούν τα ραντεβού και ο ασθενής να είναι ενήμερος για το πότε θα ολοκληρωθεί το σύνολο των εργασιών.